بلاک چین چه تاثیری بر صنعت مد و کالاهای لوکس دارد

 بلاک چین چه تاثیری بر صنعت مد و کالاهای لوکس دارد

اگر فردی هستید که تا امروز اسم بیت‌کوین را نشنیده‌اید احتمالا حافظه خود را از دست داده‌اید و یا از سیاره دیگری آمدید. تکنولوژی بلاک‌چین اقتصاد دنیا را متحول کرده و هر شرکتی در این بازار به دنبال سهم خود است. معروف‌ترین برنده‌ها نیز از این قافله جا نماندند. در ادامه رابطه بلاک‌چین با صنعت مد و کالای لوکس را بررسی خواهیم کرد.


بلاکچین و کالاهای لوکس


اگر به شما بگویند ۱۰ سال دیگر مهم‌ترین سرمایه بشر چه خواهد بود شاید به گزینه‌ای به نام بیت‌کوین در ذهن خود فکر کنید. بیت‌کوین و پس از آن سایر ارزهای دیجیتال آن‌قدر رشد کردند که حالا هر چند وقت یکبار خبری منتشر می‌شود که در زمین‌های دورافتاده در حاشیه شهری کوچک یک مزرعه دستگاه ماینر کشف شده است. حالا بیت‌کوین و در حقیقت تکنولوژی بلاک‌چین تا عمق روستاها نفوذ کرده‌اند و توجه بخش بزرگی از جامعه را به خود معطوف کرده است. تقریبا همه به این باور رسیده‌اند که اقتصاد در سال‌های آینده متعلق به ارزهای دیجیتال خواهد بود و دور نیست روزی که برای خرید از سوپرمارکت از بیت‌کوین برای تبادل ارزش استفاده کنیم. پس از رشد بیت‌کوین افراد دیگری نیز به فکر تولید یک ارز دیجیتال افتادند.

اتریوم، پولکادو، دوج‌کوین و هزاران کوین دیگر ساخته شد و در این میان برخی از آن‌ها که پروژه‌ای مهم و عقلانی را به عنوان پشتوانه داشتند توانستند سهمی در بازار برای خود ایجاد کنند. شرکت‌های مختلف و یا مهندسین پیشرو در زمینه بلاک‌چین ایده‌های خود را اجرایی کردند و تعدادی از آن‌ها با استقبال عمومی مواجه شد. صدای این ارزش‌آفرینی خیلی زود به گوش شرکت‌های معتبر در بخش‌های مختلف صنعت رسید. حالا دیگر فقط فعالان صنعت تکنولوژی شیفته بلاک‌چین نبودند. برندهای پوشاک، شرکت‌های تولید قطعات، باشگاه‌های فوتبال و ... همه به دنبال راهی برای نفوذ به بازار کریپتو بودند. شرکت‌هایی که در ابتدا بلاک‌چین را یک کلاهبرداری می‌پنداشتند و پس از آن نیز از ناامن بودن این مدل از سرمایه‌گذاری حرف می‌زدند حالا خود را در صف توسعه تکنولوژی بلاک‌چین قرار داده‌اند. در این مقاله خواهیم خواند که بلاک‌چین چه تاثیری بر صنعت مد و کالاهای لوکس گذاشته است و در آینده نیز چه تاثیری خواهد داشت.

رویکرد صنعت مد و کالای لوکس نسبت به بلاک‌چین چگونه است؟

تا چند سال پیش تقریبا تمام صاحبان کارخانه‌ها و کمپانی‌های معتبر که مشغول به تولید کالایی غیر از محصولات دیجیتال بودند از سرمایه‌گذاری در صنعت بلاک‌چین خودداری می‌کردند. با توجه به پتانسیل‌های بالای صنایع مختلف در توسعه و سرمایه‌گذاری، هیچ شرکتی سرمایه خود را از حوزه‌های معمول خارج نمی‌کرد و ورود به دنیای کریپتو را یک ریسک بزرگ می‌دانست. به مرور زمان بلاک‌چین مورد استقبال صنایع قرار گفت. برای مثال فعالان صنعت زنجیره‌های هوشمند تامین مواد غذایی از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده کردند که در نهایت نتیجه فراتر از انتظار بود و بلاک‌چین توانست جای خود را در این صنعت باز کند. پس از این اتفاق توجه سایر صنایع نیز به بلاک‌چین جلب شد. بسیاری از صنایع که علاقه و برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداشتند با مشاهده قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بلاک‌چین در تصمیمات خود تجدیدنظر کردند. یکی از این صنایع صنعت کالای لوکس است. این صنعت تقریبا هیچ ارتباطی با فناوری ندارد و یا ارتباط بسیار اندک است اما تغییرات اقتصادی دنیا و کشش مشتریان هدف به بلاک‌چین باعث شد تا شرکت‌ها در این مسیر گام بردارند. آن‌ها سرمایه‌ای کلان را به این بخش اختصاص دادند تا برای کشف اجناس تقلبی و جدا ساختن محصولات خود از کالای جعلی راه‌حلی ایجاد شود. طبق آمار تولید و عرضه کالای غیر اصل باعث تحمیل ضرر ۳ تریلیون دلاری در سال به فعالان این صنعت می‌شود. از همین رو بلاک‌چین به عنوان فرصتی قلمداد شد تا بتواند هم از این ضرر هنگفت جلوگیری کند و هم شروعی باشد برای ورود به تکنولوژی بلاک‌چین.

بلاک‌چین چطور به صنعت کالای لوکس و مد کمک خواهد کرد؟

طرح‌های زیادی در این زمینه ارائه شده اما همچنان نتیجه قطعی و مشخصی بدست نیامده است. بلاک‌چین در واقع یک واسطه یا مجری در این بین خواهد بود اما صنعت کالای لوکس نیاز به یک فرایند دقیق برای شناسایی کالای اصیل دارد. فرایندی که در آن اصل بودن یک کالا تنها به واسطه یک برچسب یا لوگو روی بدنه کالا شناخته نشود. در همان ابتدا بسیاری ایده وجود کدهای رمزنگاری شده را مطرح کردند. با وجود کدهای رمزنگاری شده به راحتی می‌توان مشخصات و هویت یک کالا را بررسی کرد اما در این راه چالش‌هایی وجود داشت. امکان دست‌کاری کدها و یا تغییر برچسب کدها از یک کالا به کالای دیگر باز هم امکان تقلب را فراهم می‌کرد. همچنین حک شدن کد بر روی کالا شاید زیبایی و کیفیت کالا به خطر بیاندازد. درضمن باید مرجعی مشخص برای استعلام کد وجود داشته باشد که در طراحی و اشتراک داده این منبع نیز چالش‌هایی وجود داشت. بنابراین هنوز یک راهکار دقیق برای استفاده از بلاک‌چین در تشخیص کالای اصل که مورد اقبال عمومی باشد وجود ندارد. برخی از برندها اتفاقاتی را رقم زدند که به نوعی در مرحله آزمایش است. برای مثال لباس‌های دیجیتال برند FABRICANT در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود که قیمت نجومی ۱۰ هزار دلاری دارند. همچنین ساعت‌هایی از برند Gvchiani به بازار عرضه شدند که قابلیت اتصال به کیف‌پول ارز دیجیتال تیتانیوم را دارند. پروژه‌هایی که شاید در ابتدا بسیار هیجان‌انگیز باشند اما در مورد نتیجه نهایی آن‌ها هنوز تردیدهای زیادی وجود دارد. به نظر می‌رسد صنعت مد و کالای لوکس باید راهکارهای بهتر و موثرتری را برای تلفیق بلاک‌چین با محصولات خود پیدا کند.

چه برندهایی به تکنولوژی بلاک ‌چین ورود کرده‌اند؟

بلاکچین


امروزه برندها و کمپانی‌های مختلف اقدام به ورود به بازار رمزارزها کرده‌اند. برخی از آن‌ها بیت‌کوین خریده‌اند، برخی سرمایه خود را صرف خرید سایر ارزها کرده‌اند، برخی به عنوان سرمایه‌گذار و شریک تجاری به پروژه‌ای پیوسته‌اند و تعدادی هم اقدام به عرضه توکن یا کوین کرده‌اند. در اینجا چند نمونه از شرکت‌های معروف که ورود جدی و پرسروصدایی به بازار ارز دیجیتال داشته‌اند را بررسی خواهیم کرد.

گوچی

گوچی یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای کالای لوکس و لباس است که خواستگاه ایتالیایی دارد. این برند با عرضه توکن غیرمثلی به بازار کریپتو اولین گام برای ورود به دنیای رمزارزها را برداشته است. این برند اعلام کرده است در اولین قدم یک توکن NFT عرضه می‌کند. پس از ورود گوچی شایعات بسیار زیادی در مورد ورود سایر برندهای مطرح دنیای مدل و لباس نیز شنیده شده است. ناتالی جانسون مدیرعامل نیونو، که یک بستر برای عرضه کالاهای کلکسیونی و گران‌قیمت است و با چند مرکز مد شناخته‌شده در حال همکاری است تا NFTها را به بازار عرضه کند، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است قصد طراحی یک کمد سه‌بعدی را دارد که از سراسر دنیا بتوانند وارد آن شوند و لباس‌هایی برندهای مشهور را ببیند و آن را به صورت واضح‌تر و ملموس‌تر ارزیابی کند. این پلتفرم عجیب که در صورت رونمایی یک شگفتی در دنیای مد خواهد بود، بر بستر بلاک‌چین فلو فعالیت خواهد داشت. بلاک‌چین فلو محصولی از کمپانی دپرلبز است. جانسون در ادامه اعلام کرده است برای خرید NFT نیازی به ارز دیجیتال نخواهد بود و متقاضیان این تکنولوژی می‌توانند توسط کارت‌های اعتباری خود توکن مورد نظر را خریداری کنند.

توکن‌های غیر مثلی یا همان NFTها سرمایه‌ای اختصاصی هستند که در بستر بلاک‌چین معامله می‌شوند. در ماه‌های گذشته خرید و فروش توکن‌ها رشد چشمگیری داشته است و همین چند وقت پیش یک سلبریتی به نام بیپل توانست یک NFT را با رقم ۷۰ میلیون دلار بفروشد که در نوع خودش یک شگفتی محسوب می‌شد. در چند ماه گذشته توکن‌های مثل ریبل، کریپتوپانکز و حتی ان‌بی‌ای تاپ شاپ توانسته‌اند رکوردهای جالبی را به ثبت برسانند و حجم زیادی از معاملات را به خود اختصاصی دهند.

فلیپ پلین

یکی دیگر از برندهای مطرح که به سراغ پذیرش و توسعه ارزهای دیجیتال رفته است فلیپ پلین است. این برند چندی پیش اعلام کرد تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و با همکاری چند شرکت پرداختی بستر معامله و خرید جنس با استفاده از ارز دیجیتال را فراهم کرده است. در اطلاعیه این شرکت آمده است که با همکاری شرکت پرداخت‌های ارز کوینیفای از این پس با ارزهای دیجیتال نیز می‌توان اقدام به خرید محصولات برند فلیپ پلین کرد. از جمله ارزهای دیجیتال که در این اطلاعیه مورد پذیرش فلیپ پلین قرار گرفتند می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم، دوج‌کوین و تتر اشاره کرد. البته این شروع دوستی فلیپ پلین با تکنولوژی بلاک‌چین است و احتمال اضافه شدن دیگر ارزهای دیجیتال در آینده بسیار محتمل است. این برند شناخته‌شده و البته پرحاشیه در صفحه تجاری اینستاگرامش آینده را متعلق به ارزهای دیجیتال دانست و اعلام کرد فلیپ پلین نگاه ویژه‌ای به تکنولوژی بلاک‌چین دارد.

پکسان

پکسان یکی از مشهورترین فروشگاه‌های زتجیره‌ای عرضه پوشاک در ایالات متحده امریکا است. این برند نیز در وب‌سایت رسمی‌اش اعلام کرد پذیرش ارزهای دیجیتال را آغاز کرده است و به‌زودی خرید محصولات با استفاده از رمزارزها میسر خواهد بود. اجرای سیستم پرداخت با ارزهای دیجیتال با همکاری شرکت بیت‌پی صورت گرفته است و در ابتدای کار حدود ۱۰ ارز دیجیتال قابل استفاده می‌شود. ارزهایی همچون بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم، دوج‌کوین و لایت‌کوین به عنوان مهم‌ترین ارزهای دیجیتال مورد پذیرش برند پکسان معرفی شدند. پکسان یک گام مهم دیگر نیز در عرصه استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین برداشت. این شرکت ۵ استیبل کوین را که پشتوانه آن‌ها دلار آمریکاست را به عنوان ارز رسمی و قابل استفاده معرفی کرد.

گلامنتیک

پس از برندهای پوشاک بهتر است از سایر برندها نیز غافل نشویم. گلامنتیک که یکی از برندهای مشهور حوزه محصولات آرایش و بهداشتی اقدام به پذیرش برخی از رمزارزها برای خرید محصولات خود کرده است. یکی از اتفاقات جالب در این داستان مشخص شدن گرایش بیشتر آقایان به حوزه رمزارز و بلاک‌چین بوده است. مدیرعامل این شرکت اعلام کرد پس از بررسی‌های اولیه و انتشار اخبار متوجه شدیم فقط ۹ درصد فعالان حوزه ارز دیجیتال بانوان هستند و از همین جهت پذیرش رمزارز توسط شرکت گلامنتیک یک گام مثبت جهت استفاده بیشتر بانوان از ارزهای دیجیتال بوده است. او اعلام کرد بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌کوین به عنوان ارز قابل معامله در وب‌سایت این شرکت ارائه شده است و در آینده نه چندان دور دیگر ارزهای دیجیتال نیز ارائه خواهد شد. مک‌فران، مدیرعامل و موسس کمپانی گلامنتیک، اعلام کرده شخصا علاقه زیادی به تکنولوژی بلاک‌چین دارد و علاقه دارد مشوقی برای حضور زنان در این عرصه باشد.

نئومیه

شاید این نام را کمتر شنیده باشید. نئومیه یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه طلا و جواهر است که در وب‌سایت خود امکان خرید جواهرات را با استفاده از رمزارزها میسر کرده است. این برند نیز بیشتر تحت توجه بانوان قرار داشت و ورود به عرصه بلاک‌چین باعث شد تا تعداد بیشتری از بانوان نسبت به حضور در بازار کریپتو علاقه‌مند شوند. یووی آلپرت بنیان‌گذار این شرکت اعلام کرد که بستر پرداخت ارزهای دیجیتال در سایت فراهم است و هم‌اکنون خانم‌های زیادی در حال خرید طلا و جواهر با استفاده از ارزهای دیجیتال هستند.

فرانک مولر

برند مشهور حوزه ساعت یک نوآوری در زمینه ورود به دنیای کریپتو ارائه کرد. این بار نه خبری از خرید حجم زیادی بیت‌کوین بوده است و نه توکنی را برای عرضه به بازار تولید کرده‌اند. برند فرانک مولر چندی پیش ساعتی را به بازار معرفی کرد که دارای کیف‌پول بیت‌کوین است. برند مطرح سوییسی تعداد محدودی از این محصول را که با نام ENCRYPTO به بازار عرضه شده را تولید کرد و که پیوندی جالب با دنیای بلاک‌چین دارد. کیف‌پول طراحی شده دارای یک آدرس عمومی برای واریز بیت‌کوین است و همچنین کلید خصوصی را نیز جهت امنیت بیشتر طراحی کرده‌اند. کلید خصوصی این کیفپول به‌ صورت سخت‌افزاری است و در قالب یک USB در کنار ساعت ارائه می‌شود. شرکت فرانک مولر تاکید کرده است این ساعت غیر قابل هک بوده و با استفاده از فناوری TRNGS اقدام به تولید کدهای مختلف می‌کند. علاوه بر این در اقدامی مکمل خرید این ساعت با پرداخت بیتکوین نیز در وب‌سایت فرانک مولر فراهم شد تا چرخه استفاده از بلاک‌چین کامل‌تر شود. گرچه تولید این ساعت عمومی نشد و شاید یک اقدام نمادین باشد اما در نوع خودش یک خبر مهم در جهت نفوذ تکنولوژی بلاک‌چین به صنعت مد و کالای لوکس است.

نایک

نایک که برندی مطرح در تولید کفش و البسه ورزشی است اقدام به انتشار توکن NFT  کرده است. این اقدام نایک یک گام جهت بررسی اصالت کالا می‌باشد. هدف از ارائه توکن و حضور در بستر بلاک‌چین اختصاصی یک کد مشخص به هر کفش و همچنین قفل‌گذاری کفش است که تنها صاحب اصلی بتواند از آن استفاده کند. همچنین با استفاده از همین کد امکان خرید و فروش کفش فراهم شود. البته برای استعلام اصالت کالا نیاز به نصب اپلیکیشن مربوطه بر روی موبایل خریدار خواهد بود. علاوه بر مزیت‌هایی که این توکن‌ها برای خریدار دارند، امکان بررسی بازار و نیاز‌های مشتریان نیز برای کمپانی نایک فراهم خواهد شد. بدین صورت که موجودی بازار، حجم تقاضا و میزان عرضه با استفاده از این تکنولوژی مانیتور خواهد شد و شرکت نایک می‌تواند سرعت خط تولیدهای خود را با استفاده از این داده‌های ارزشمند کنترل کند. نکته جالب دیگر ساخت و پرورش کفش با استفاده از این توکن‌ها خواهد بود. یعنی با خرید توکن یک شانس برای تولید و دریافت کفش خواهید داشت که با رشد توکن، خرید توکن‌های بیشتر و یا روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود تعریف شده می‌توانید صاحب کفش مورد نظر خود شوید. گرچه بخش بزرگی از این فرایندها هنوز در مرحله ایده و یا آزمایش است اما چیزی که مشخص است تکنولوژی بلاک‌چین به‌زودی رابطه عمیقی با نایک برقرار خواهد کرد. 

نیو بالانس

چارلز هاسکینسون، مدیرعامل برند مطرح نیو بالانس که در زمینه تولید کفش‌ها و البسه ورزشی بسیار شناخته‌شده و معروف است، اعلام کرد این برند قصد استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین و رمزارز کاردانو را دارد. هدف از این توسعه در دسترس قرار دادن محصولات برای مشتریان این برند و ارائه مدل‌های مختلف و متنوع به متقاضیان است. در واقع نیو بالانس می‌خواهد با استفاده از بلاک ‌چین بتواند محصولات بیشتری را در معرض نمایش بگذارد و در نتیجه رضایت مخاطبان را بیشتر جلب کند

در نهایت باید بگوییم:

دیدیم که برندهای مطرح دنیا در عرصه مد و کالای لوکس و حتی حوزه‌های پوشاک علاقه زیادی به ورود به دنیای کریپتو از خود نشان داده‌اند. تکنولوژی بلاک‌چین حالا دیگر یک معما یا تهدید به حساب نمی‌‌آید و به عنوان یک فرصت برای برندهای مطرح قلمداد می‌شود. مدیرعاملان این برندها در مورد بلاک‌چین مصاحبه می‌کنند، برنامه کمپانی خود را در مورد بلاک‌چین تصریح می‌کنند و سعی دارند نشان دهند آن‌ها نیز این پیشرفت جا نمانده‌اند و می‌خواهند پیوندی جدید و البته محکمی را با رمزارزها ایجاد کنند. حالا دیگر عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های تکنولوژی بلاک‌چین نه تنها یک مزیت نیست بلکه نشانه ترس و عقب‌ماندگی آن شرکت است. ارائه توکن، مشارکت در ساخت کوین‌ها، استفاده از ظرفیت رمزارزها، امکان خرید با استفاده از ارزهای دیجیتال مطرح، ساخت کیف‌پول و اپلیکیشن‌های مرتبط و ... جزو راه‌هایی بوده است که برندها برای نزدیک شدن به جهان رمزارزها انجام داده‌اند. این احتمال وجود دارد که در آینده ایده‌های جدید برای استفاده از این تکنولوژی به فکر برندها برسد و یا از روش‌ها و مسیرهای جدید اقدام به ورود به این عرصه کنند و شاید حتی حجم سرمایه را به طور چشمگیری افزایش دهند. چیزی که امروز واضح است این است که دنیای مد و کالای لوکس می‌داند نباید از تکنولوژی بلاک‌چین دوری کند؛ چون این دوری می‌تواند به قیمت یک خسارت بزرگ برای آن‌ها تمام شود.


Comments

Popular posts from this blog

۵پروژه متاورس در زنجیره هوشمند بایننس

ایمیل غیرمتمرکز چیست؟ راهکار فناوری بلاک‌چین برای امنیت ایمیل

آموزش سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال کوکوین