نحوه تاثیرگذاری فناوری بلاک چین بر موسیقی


یکی از مزایای استفاده از فناوری بلاک‌چین تغییر در صنعت موسیقی و انتقال قدرت از واسطه‌ها به هنرمندان است. استفاده از پلتفرم‌های پخش موسیقی مانند ساندکلود وSpotify باعث تغییر در این زمینه شده است. فناوری بلاکچین در موسیقی، قدرت تولید‌کنندگان محتوا و شنونده‌های آن را افزایش می‌دهد. با تاثیر بلاک‌چین بر موسیقی واسطه‌ها از فرآیند فروش و پخش موسیقی حذف شده است. نحوه استفاده از موسیقی به وسیله پلتفرم‌های پخش موسیقی تغییرمی‌کند و در دسترس شنونده‌های بیشتر قرارمی‌گیرد. صنعت موسیقی یکی از بهبود‌های مورد توجه است و برای کاربران جایگزینی به صرفه و مناسب برای سرقت‌های دیجیتالی ارائه می‌دهد. با این تغییر بر سر توزیع تولید محتوا اختلاف به وجود آمده است. عواملی مانند ژانر موسیقی هنرمند و کشور تولید محتوا باعث اختلاف در پرداخت می‌شود. توزیع حق تولید محتوا برای همیشه نامتعادل خواهد بود. در نتیجه فقط تعدادی هنرمند فعال در صنعت موسیقی تسلط دارند. ‌‌در این مقاله به نحوه تاثیرگذاری فناوری بلاک‌چین در صنعت موسیقی پرداخته شده است.

تقویت و ارتقای هنرمندان

بلاکچین و موسیقی


مساله برطرف شدن به طور کامل توزیع نامساوی بعید است. اما با بهبود شرایط هنرمندان جدید در صنعت موسیقی تفاوت زیادی به وجود می‌آید. این موضوع  به انتقال کنترل توسط واسطه ‌های شخص ثالث مانند پلتفرم‌های مختلف کمک می‌کند. این واسطه‌ها بر اینکه مردم چه موسیقی را بشنوند، تاثیر زیادی گذاشته است. پلتفرم‌های پخش موسیقی برمبنای بلاک‌چین مشکل وجود واسطه‌ها را برطرف نمود. مثال پلتفرم Opus، از شبکه همتا به همتا و حذف واسطه‌ها و ارائه پلتفرم پخش موسیقی غیرمتمرکز استفاده می‌کند. پلتفرم Opus از سیستم IPFS استفاده می‌کند.‌ این سیستم شبکه ای برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل ‌ها است که کاربران در آن مانند سرور فعالیت می‌کنند. با این روش کارمزد‌های هاستینگ در پخش موسیقی حذف می‌شود.

شبکه همتا به همتا (P2P)

شبکه اتریوم به عنوان لایه پرداختی در پلتفرم Opus فعالیت می‌کند. پرداخت‌هایی که به وسیله پخش یا خرید موسیقی مستقیم به هنرمندان انجام می‌شود، به وسیله قرارداد‌های هوشمند در پلتفرم Opus صورت می‌گیرد. استفاده از این پلتفرم حق تولید محتوا و پخش آن بدون واسطه را فراهم می‌کند. تمام پرداخت‌های انجام شده کاربران و درآمد‌هایی که از تبلیغات به دست می‌آید مستقیم به هنرمندان می‌رسد.

ساده سازی صنعت موسیقی

پلتفرم‌هایی مانند مدیاچین، موزیک‌لایف و eMusic نیز در مورد تولید محتوا و پخش محتوا در صنعت موسیقی فعالیت می‌کنند. در این پلتفرم‌ها از فناوری یکسان برای اینکه هنرمندان از محتوای تولید‌شده خود سهم بیشتری به دست آورند استفاده می‌شود. فناوری بلاک‌چین نیز در صنعت موسیقی در حال تغییر به روشی ساده و آسان برای هنرمندان مستقل است. بر طبق گزارش Opus ،هنرمندان مستقل باید از نظر سواد حقوقی و مالی سطح بالایی داشته باشند تا بتوانند ثبات مالی خود را حفظ کنند. شرکت Ujo  از دیتابیس غیر متمرکز مالکیت موسیقی استفاده می‌کند که  به هنرمندان اجازه آپلود کارهای خود را می‌دهد. همچنین 100 درصد سود از فروش محصولات و پخش موسیقی را دریافت می‌کند و کارمزدی نیز پرداخت نمی‌شود. یکی دیگر از پلتفرم‌ها در این صنعت به اسم Open Music Initiative از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. در این پلتفرم با استفاده از بلاک‌چین اشخاصی که حق موسیقی در اختیار آنها است به راحتی شناسایی می‌‌شوند. اعضای این پلتفرم  ساندکلود، سونی، یوتیوب، اسپاتیفای و نتفلیکس است. وجود این اعضا در این پروژه  تاثیر فناوری بلاک‌چین در صنعت موسیقی را نشان می‌دهد. ایموجین هیپ خواننده، ترانه سرا، تهیه کننده و مهندس صدا  در سال 2017اعلام کرد که در پرداختی به دلیل استفاده 30 ثانیه از آهنگ‌های ایموجین هیپ از پلتفرم ونمو، تمام ویدیوهای هنرمندی حذف شد. وی بیان نمود که به وسیله فناوری بلاک‌چین می‌توان این مشکل را حل کرد.

منابع جدید درآمد برای هنرمندان

درآمد هنرمندان به وسیله استفاده از فناوری بلاک‌چین در حال بهبود و افزایش سود است. فناوری بلاک‌چین فرایند کپی رایت و توزیع آثار هنرمندان را ساده کرده است. موسیقیدان‌ها به وسیله این فناوری به یکی از بخش‌های مهم درآمد دست می‌یابند.

کپی رایت در فناوری بلاک چین

هنرمندان سود خوبی از جامعه موسیقی به دست می‌آورند. پلتفرم‌های مستقل 32درصد درآمد بازار از فروش فیزیکی و دیجیتالی را در اختیار دارند. این موضوع حمایت از هنرمندان داخلی را نشان می‌دهد. بخش عمده‌ای از درآمد‌ها نیز مربوط به کنسرت‌ها است.  فناوری بلاک‌چین از روش جدیدی برای گسترش حمایت از هنرمندان داخلی ارائه داده است. استارت آپ ANote Music اعلام نمود که در حال عرضه پلتفرمی برمبنای بلاک‌چین است که به کاربران امکان سرمایه‌گذاری در حق پخش موسیقی و ایجاد سود جدید به هنرمندان است. به وسیله این پلتفرم کاربران می‌توانند خرید و معامله سهام حق تولید و پخش موسیقی در بازار ثانویه را به دست آورند. مارتزیو شنا، موسس و مدیرعامل ANote Music بیان کرد که  هدف ما در صنعت موسیقی ایجاد پلتفرمی مبادلاتی است که ارزش پنهان در موسیقی برای هنرمندان و سرمایه‌گذاران فراهم شود. کاربران به وسیله  پلتفرم Ujo می‌توانند نشانه‌های دیجیتالی بفروشند که نشان دهنده حمایت از هنرمندان است. این پلتفرم به توکن‌های غیرقابل تعویق تبدیل شده است. با استفاده از پلتفرم ujo هنرمندان به طور مستقیم توسط کاربران حمایت مالی می‌شوند. پلتفرم‌های Choon و eMusic دو پلتفرم پخش موسیقی هستند که هنرمندان به وسیله آنها می‌توانند در پروژه‌هایی برای جذب سرمایه در ضبط و بازاریابی آهنگ ایجاد کنند.

 پاداش به طرفداران

پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای طرفداران موسیقی مشوق مالی ایجاد می‌کنند و استفاده آنها از موسیقی برای شخص جذاب‌تر و دارای سود و پاداش است. پلتفرمeMusic   به طرفداران موسیقی محتوای انحصاری و با قیمت کمتر پاداش می‌دهد. پلتفرم Choon نیز به طرفدارانی که پلی لیست شخصی ایجاد کنند، پاداش و جایزه می‌دهد. پلتفرم Viberate  به کاربران در صورت تکمیل دیتابیس هنرمندان، حوادث و خبرها پاداش می‌دهد. پلتفرم Inmusik برای کاربران در صورت رتبه بندی هنرمندان کوین‌های Sound Coin پاداش می‌دهد. پلتفرم‌ Viberate از 450 هزار هنرمند پشتیبانی می‌کند. غول‌های صنعت موسیقی Warner Music است که قصد دارد در مدل‌های تشوسقی جدید از فناوری بلاک‌چین استفاده کند. برطبق گزارش فوربز، این غول صنعت موسیقی در حدود 11.2 میلیون دلار در فناوری بلاک‌چین سرمایه‌گذاری نمود که اسم این شبکه بلاک‌چین Flowاست. جف برانیکوفسکی، رییس جهانی بخش برنامه‌های استراتژیک موسیقی اپل و نایب رییس سابق توسعه تجاری Warner Music اعلام کرد که هدف اصلی این است که با ایجاد مسیر جدید طرفداران با هنرمندان با روش‌های جدید ارتباط داشته باشند.

کریپتو موزیک موسیقی رمزنگاری شده

موسیقی  رمز نگاری شده


کریپتو تکنولوژی جدید است که قصد تغییرات بزرگ در صنعت موسیقی را دارد. گروه مستقل راک آمریکایی کینگز آو لئون در سال 2021 آلبوم خود «When You See Yourself را منتشر کردند. اما مورد توجه کاربران قرار نگرفت. این آلبوم به وسیله توکن غیرقابل معاوضه عرضه شد و سرو صدای زیادی ایجاد کرد. مهمترین ویژگی موسیقی رمزنگاری شده استفاده از Non-Fungible Tokens است.

توکن های غیر قابل تعویض در موسیقی

توکن موسیقی رمزنگاری شده شامل ترک آهنگ، آلبوم موسیقی، استیکر، تیشرت‌ها و آلبوم آثار هنری است. مثال  گروه کینگز آو لئون در آلبوم آخر از 3 نوع توکن با نام «NFT Yourself» ارائه نمودند. این توکن‌ها شامل پکیج ویژه آلبوم، بلیط صندلی ردیف اول در تماشای زنده، استفاده از محصولات دیداری و شنیداری گروه موسیقی است. استفاده از NFT راحت است. موسیقیدان‌ها می‌توانند توکن خود را بر روی پلتفرم  راکی، آدیوز و راریبل ایجاد کنند و به وسیله مزایده در اختیار طرفداران خود قرار دهند. طرفداران با پرداخت قیمت توکن و رمزارز صاحب اثر هنری می‌شوند. در بعضی موارد خریدار چند آیتم را همزمان خریداری می‌کند. مثال موسیقیدان می‌خواهد توکن صوتی را سهم بندی نموده و به وسیله مزایده به فروش رساند یا به طور مستقیم با پرداخت رمز ارز به شخصی بفروشد. همچنین در قرارداد هوشمند توکن می‌توان بیان نمود که درصدی سود با هر فروش به موسیقیدان پرداخت شود. طرفداران موسیقی با پرداخت رمز ارز کل یا قسمتی از NFT را خریداری می‌کنند. طرفداران نمی‌توانند توکن غیرقابل تعویض را با توکن دیگر عوض کنند. یکی از مزایای فناوری بلاک‌چین ثبت تمام تراکنش‌ها است. با این روش اثر هنری منحصر به‌فرد و غیرقابل کیی می‌شود.

فناوری بلاک چین موسیقی همتا به همتا موسیقیدان توکن غیر قابل تعویض

گریمز با داشتن لقب ملکه کریپتو با فروش10 اثر هنری خود به صورت دیجیتال و NFT در مزایده‌ای به سرمایه‌ای 6 میلیون دلاری به دست آورد. شان‌مندز و استیو اِئوکی نیز هنرمندانی هستند که آثار خود را به صورت NFTصوتی به وسیله پلتفرم کریپتوموزیک به فرو ش رساندند. سروش هیچکس، موزیسین و خواننده رپ آلبوم جنگل آسفالت را به وسیله پلتفرم فاندیشن و استفاده از توکن غیرقابل تعویض با ارزش 190 اتر به فروش رساند.

معرفی یک پادکست ایرانی در حوزه کریپتوموزیک

یکی از موزیسین‌های ایرانی، علی پاسبان پادکستی با عنوان کریپتو موزیک ساخت. هدف وی از ساخت این پادکست، ایجاد گروهی از هنرمندان فال در زمینه کریپتو است که به مشکلات مالی و تامین سرمایه بازار موزیک ایران پرداخته است. از سال 2021 NFT وارد صنعت موسیقی و هنر شده است. توسعه دهندگان پلتفرم‌های موزیک اعلام  کردند که صنعت موسیقی با استفاده از فناوری بلاک‌چین در حال تغییرات اساسی است.

مزایای موسیقی‌ رمزنگاری‌ شده

کاهش احتمال کپی و دزدی آثار هنری

استفاده از NFT در صنعت موسیقی و هنر مالکیت معنوی آثار هنری حفظ می‌شود. مثال، جعل اثر هنری به وسیله اشخاص دیگر دشوارتر می‌شود. کشورهایی که دارای قانون کپی رایت هستند، در صورتی که از آثارشان نسخه جعلی یا کپی مشاهده شود، می‌توانند از طریق مرجع قضایی اقدام کنند. اما زمانی که اثر هنری به وسیله توکن غیرقابل تعویض بر روی شبکه بلاک‌چین ثبت می‌شود، مالکیت اثر هنری حفظ می‌شود. آلبوم‌ها، ترک‌های موسیقی بر روی پلتفرم‌های خاصی انتشار می‌یابند و طرفداران با پرداخت رمز ارز به محصول دسترسی می‌یابند. این روش سرقت اثر هنری را دشوار می‌کند.

افزایش اختیارات هنرمندان

یکی از مشکلات هنرمندان توزیع قدرت است. هنرمندان در مورد مسائل مالی با تهیه‌کننده، صاحب استودیو، توزیع‌کننده و تبلیغ‌کننده دچار مشکل می‌شوند. اما استفاده از کریپتوموزیک در صنعت موسیقی، سهم بیشتری در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد. ۳ برند بزرگ سونی، گروه یونیورسال موزیک و گروه وارنر موزیک، بازار ۱۱ میلیارد دلاری موزیک در جهان را در اختیار دارند. بخش زیادی از درآمد هنرمندان و موزیسین‌ها توسط این شرکت ‌های بزرگ کنترل می‌شوند. با شیوع ویروس کرونا برگزاری تورها و کنسرت‌ها متوقف شده است و درآمد هنرمندان کاهش یافت. اما استفاده از موسیقی رمزنگاری شده بهترین جایگزین برای تامین درآمد‌های هنرمندان است.

کسب امتیاز افزوده از طریق فروش مجدد

هنرمندان با استفاده از کریپتوموزیک و فروش آثار خود می‌توانند از سود و امتیازات آثار نیز بهره‌مند می‌شوند. مثال، زمانی که NFT دوباره در بازار فروخته شود، قسمتی از سود به هنرمند تعلق می‌گیرد. هنرمندان با تهیه قرارداد هوشمند می‌توانند با هر بار فروش 10 الی 40درصد از تراکنش فروش محصولات آثار هنری خود را دریافت کنند.

فراهم‌سازی امکان ارتباط مستقیم هنرمند و طرفداران موسیقی

کریپتوموزیک حق مالکیت معنوی هنرمندان را حفظ می‌کند. همچنین طرفداران می‌توانند به آلبوم یا موزیک مورد علاقه هنرمند محبوب خود دسترسی داشته باشند. با استفاده از فناوری NFT و قرارداد هوشمند در صنعت موسیقی، بازار سیاه  فروش بلیط کنسرت پایان می‌یابد. مثال یلوهارت پلتفرمی بر مبنای بلاک‌چین است که از سال 2018 در زمینه فروش بلیط کنسرت فعالیت می‌کند. به وسیله این پلتفرم هویت حاضران در کنسرت بررسی می‌شود. این پلتفرم کنترل فروش بلیط‌ کنسرت را برای هنرمند فراهم می‌کند. با این روش بازارسیاه فروش بلیط در عرضه بلیط‌ها دچار مشکل می‌شود.

معایب موسیقی رمزنگاری شده

توسعه دهندگان بلاک‌چین توکن‌های غیر مثلی استفاده از این فناوری در حوزه موسیقی را وسیله ای برای ایجاد عدالت در این صنعت بیان کردند. بر روی کاغذ هنرمندان می‌توانند توکن صوتی خود را تولید کنند. استفاده از  NFT  باعث مصرف انرژی بیشتری و تخریب محیط زیست می‌شود. در گزارشی اعلام شد که در سال 2018 انرژی که برای استخراج اتر مصرف می‌شود، بیشتر از کل انرژی مصرفی کشور ایسلند است. اما با جایگزینی الگوریتم گواه اثبات سهام با الگوریتم گواه اثبات کار در شبکه بلاک‌چین اتریوم، استخراج اتر متوقف شده است.

NFT، راه حلی جادویی برای حل مشکلات هنرمندان

در صورتیکه پلتفرم‌های توسعه دهنده کریپتو موزیک انقلابی در صنعت موسیقی به وجود آورند، روشی که موسیقی شنیده می‌شود تغییر می‌کند. اگر چالش‌های مصرف زیاد انرژی و تخریب محیط زیستی در استفاده از این پلتفرم‌ها حل شود، سرعت تکنولوژی بلاک‌چین باعث تحول صنعت موسیقی خواهد شد. پلتفرم‌هایی که توکن‌های غیرقابل تعویض را ارائه می‌کنند، مشکلاتی که در حفظ مالکیت معنوی آثار هنری هنرمندان وجود دارد را رفع می‌کند. در نتیجه هنرمندان با افزایش درآمد و سود از فروش آثار هنری خود در ساخت اثر هنری جدید با خیال راحت‌تر فعالیت می‌کنند.

همکاری تیک تاک آودیوس اتریوم

سرویس‌های پخش موسیقی غیر متمرکز بر مبنای بلاک‌چین آودیوس با شبکه پخش ویدئوی تیک تاک فعالیت می‌کنند. هنرمندان آودیوس در شبکه اجتماعی تیک تاک آهنگ‌های خود را برای استفاده کاربران به اشتراک می‌گذارند. اشتراک آهنگ‌ها در تیک تاک باعث افزایش 120 درصدی قیمت توکن AUDIO شد و قیمت آن به 3.22 دلار رسید. برطبق گزارش decrypt سرویس پخش آودیوس مانند ساندکلود و اسپاتیفای عمل نمی‌کند. آودیوس، سرویسی غیرمتمرکز برمبنای شبکه بلاک‌چین اتریوم است. سرویس آودیوس اولین سرویس پخش موسیقی است که با شبکه تیک تاک به صورت همکاری فعالیت می‌کند. آودیوس در خصوص Sound Kit اولین  شریک تیک تاک است. به وسیله Sound Kit آهنگ‌ها به صورت یکپارچه به برنامه ویدیو محورتیک تاک انتقال می‌یابند. به وسیله Sound Kit آهنگ‌های هنرمندان که در آودیوس منتشر می‌شوند، می‌توانند توسط کاربران تیک تاک مورد استفاده قرار گیرند.

 تاثیر فناوری بلاک چین در صنعت موسیقی

تاثیر کریپتو بر موسیقی


برطبق گزارش شبکه اجتماعی تیک تاک  تا  اکتبر سال 2020 ، این شبکه 732 میلیون کاربرفعال داشته است. تعداد کاربران در زمان شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. برطبق تخمین آودیوس تعداد کاربران شبکه اجتماعی تیک تاک از یک میلیارد نفر عبور کرده است. تیک تاک در گزارش خود در ماه جولای اعلام کرد که 75 درصد کاربران آمریکایی از تیک تاک برای جستجوی موسیقی جدید استفاده کردند. رانیل رامبرگ مدیرعامل و بنیانگذار آودیوس اظهار کرده است که ارائه آهنگ‌ها به شبکه تیک تاک دردسر زیادی دارد. بسیاری از هنرمندان گوشی خود را کنار اسپیکر لپتاپ قرار می‌دهند تا آهنگ در تیک تاک را ضبط کنند. به وسیله امکانات آودیوس، هنرمندانی که دارای محتوا در سرویس پخش موسیقی هستند، می‌توانند آهنگ را به تیک تاک انتقال دهند. آودیوس در پلتفرم خود بیشتراز 100 هزار هنرمند دارد. این هنرمندان مستقل هستند. اما هنرمندان و گروه‌های شناخته شده نیز در آودیوس فعالیت دارند. رامبرک بیان کرده است که همکاری آودیوس با تیک تاک برای هنرمندان آودیوس امکان اینکه دنبال کنندگان خود درشبکه اجتماعی تیک تاک را به آودیوس متصل کنند، فراهم می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی از یک پلتفرم استفاده می‌کنند. در نتیجه هنرمندان از این امکان اتصال طرفداران خود به پلتفرم دیگر هیجان زده می‌شوند. توکن AUDIO، توکن سرویس غیرمتمرکز آودیوس است. به وسیله این توکن کاربران با سهام‌گذاری در پلتفرم آودیوس در تصمیمات نظارتی این پلتفرم مشارکت می‌کنند. کاربران به ازای ایمن سازی شبکه پاداش دریافت می‌کنند. به هنرمندان و کاربران فعال به عنوان پاداش توکن AUDIO ارائه می‌شود. با سهام ‌گذاری در این توکن، نمایش NFT به عنوان ویژگی پیشرفته در سایت را ممکن می‌کند. سهام ‌گذاری و اقدامات نظارتی در اتریوم انجام می‌شود. در سال گذشته آودیوس قسمتی از پلتفرم خود را به سولانا منتقل نمود. آودیوس گزارش کرد که در ماه قبل بیشتر از 5.3 میلیون کاربر داشت که نسبت به ژانویه افزایش چشمگیری داشته است. در ماه آوریل بیشترین سرویس در آهنگ‌های پخش شده بود. درماه اکتبر 2020 سرویس آودیوس شبکه اصلی خود را با پخش زنده کنسرت deadmau5 و RAC عرضه کرد. در ماه اکتبر سرویس آودیوس 50 میلیون توکن AUDIO در بین 10 هزار هنرمند و کاربر توزیع نمود. در آن تاریخ قیمت توکن AUDIO با رشد 120 درصدی به 3.22 دلار رسید.

در نهایت باید گفت:

استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنعت موسیقی و هنر باعث تحولات چشمگیری خواهد شد. از مزایای استفاده از بلاک‌چین در حوزه موسیقی می‌توان به تقویت و ارتقای هنرمندان، ساده سازی صنعت موسیقی، ایجاد منابع جدید درآمد برای هنرمندان، کاهش احتمال کپی و دزدی آثار هنری، افزایش اختیارات هنرمندان و کسب امتیاز افزوده از طریق فروش مجدد اثر هنری اشاره نمود.


Comments

Popular posts from this blog

هاردفورک Arrow Glacier چیست؟ آیا بمب سختی اتریوم برای آخرین بار به تعویق افتاد؟

آیا با وجود افزایش نظارت‌ها، بیتکوین به کار خود ادامه می‌دهد؟

۵پروژه متاورس در زنجیره هوشمند بایننس